Att lyssna med empati innebär att försöka höra vad den andra känner och vilket behov den andre försöker värna om, oavsett hur den andre uttrycker sig. Det är ett sätt att lyssna igenom, lyssna på djupet. Även om någon uttrycker sig aggressivt och dömande, kan den som lyssnar empatiskt höra känslor och behov. När någon hör oss med empati, kan en inre låsning släppa omedelbart. Vi behöver inte hålla med det som den andre uttrycker för att lyssna empatiskt, eftersom det bara handlar om att försöka höra vilka känslor och behov som är levande i den andre just då.
När vi lyssnar empatiskt behöver vi i princip bara förstå och visa den andre med små och få ord att vi gör det. Det räcker och är allt.
Att lyssna med sympati innebär att vi håller med, engagerat stämmer in i det den andre säger och delar åsikten. Det kan ha sin tid, men hjälper ofta inte när någon är i behov av just empati. Att lyssna med sympati kan även innebära att ge råd utifrån vad vi tycker är rätt. Sympatiskt lyssnande kan hindra oss från att lyssna till människor vars åsikter vi inte delar och blir på det viset ett hinder för kontakt. Att bli mött med ett sympatiskt lyssnande när man är i behov av empati, kan vara smärtsamt. Den som behöver hjälp, får inte den hjälp den behöver. Den som försöker hjälpa, når inte fram med sina försök och båda kan känna sig besvikna och frustrerade.
När vi är i en kontakt där vi känner oss trygga med att allt som känns är ok och att allas behov kommer att bli tillgodosedda utan att någon offrar sig, då är vi i en empatisk kontakt. Det är en kvalitet i kontakten som tar fram det generösa, varma, samarbetsvilliga i oss.
När vi börjar försvara och rättfärdiga oss själva eller kritisera, är det en signal om att vi inte känner oss trygga med att det vi känner är ok och att vi befarar att viktiga behov nte kommer att bli tillgodosedda. När vi känner oss hotade på det viset, tar det fram beteenden där vi håller om vårt eget, fastnar i konflikter, agerar självutplånande eller dömande.
Tillstånden ovan säger enbart något om ifall våra behov är tillgodosedda eller ej, inget om hur vi är som människor.
Empati innebär en kontakt som gör att vår naturliga medkänsla vaknar och bådas behov kan bli tillgodosedda.
Med värme,
Evalotta.
Hej EvaLotta,
Jag läste precis ditt inlägg och kände mig väldigt berörd av det.
Sedan några månader tillbaka har jag kommit i kontakt med litteratur och information kring HSP och känner mig väldigt träffad.
Jag studerar fotografi på Yrkeshögskolan för fotografi, Yrgo i Göteborg pch kommer att göra mitt projektabete kring denna personlighetstypen, och arbeta visuellt kring begreppet ”starkskör” som ofta använda i samband med denna.
Jag skulle vara väldigt intresserad av att träffa dig och diskutera lite kring ditt arbete om det skulle finnas utrymme för dig att träffa mig.
Tack på förhand,
Vänligen Emma-Klara Sandberg
Hej Emma-Klara!
Du får gärna maila mig på evalotta@stiernholm.se
Med värme,
Evalotta.
Hej Evalotta!
Fick tips om din sida på min yogaklass. Och jag är väldigt glad att jag hittade hit.
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper om våra behov och känslor och hur vi ska förstå dem. Dina texter är värdefulla för mig. Texten om empatiskt lyssnande gav mig en stark aha-upplevelse. Nu vet jag hur jag kan möta och faktiskt hjälpa mina nära. Jag känner mer kärlek i hjärtat till dem när jag inser att vissa beteenden inte säger hur de är utan bara vilka behov de har. Tack!
Varma hälsningar från
Hanna